Wij vinden het belangrijk om kinderen een stevige basis voor de rest van hun schoolloopbaan en toekomst mee te geven. Dat doen we door goed onderwijs aan te bieden, maar de St. Bernardusschool biedt u en uw kind méér!
Twee à drie keer per jaar wordt er door alle groepen een optreden voorbereid. Dit optreden is gerelateerd aan een bepaald thema zoals bijvoorbeeld de afsluiting van de Kinderboekenweek. Soms worden ouders uitgenodigd om bij een voorstelling te komen kijken.
Elk jaar is er een cultuurdag of schoolfeest voor leerlingen en ouders. Meestal is dit feest aan het eind van een schooljaar. In de kalender die u aan het begin van het jaar ontvangt, staat de datum. Het thema van de cultuurdag wordt bepaald door de cultuurcoördinator, en van het schoolfeest door het organiserend comité dat bestaat uit ouders en leerkrachten.
Elk jaar doen groepen mee aan sporttoernooien die onder andere door de gemeente worden georganiseerd, bijvoorbeeld voetbal en schaken. Ook doet de school samen met ouders mee aan de avondvierdaagse in juni. Eind april organiseren we onze eigen Koningsspelen.
Aan het begin van het schooljaar, meestal in de tweede of derde week, gaan we op schoolreisje met alle groepen. Soms gaan we met de bus, soms is de bestemming per fiets te bereiken. In een cyclus van drie jaar komen een educatieve bestemming, een attractiepark en een themadag aan de beurt en gaan de kinderen in acht jaar naar verschillende bestemmingen. We houden het schoolreisje aan het begin van het jaar om kinderen te laten wennen aan de samenstelling van de soms nieuwe groep en de nieuwe leerkracht en om de leerkracht de kans te geven de leerlingen ook op een andere manier te leren kennen.
Groep 8 gaat aan het eind van hun basisschoolloopbaan drie dagen op kamp. We vragen ook altijd ouders hierbij te helpen. De kosten voor het kamp houden we zo laag mogelijk, zodat ieder kind mee kan gaan. Geen enkel kind wordt uitgesloten bij het niet voldoen van een gevraagde bijdrage.
Algemeen welzijn heeft ook te maken met gezond gedrag. Elke week hebben we op zowel maandag, woensdag als vrijdag fruitdag. De kinderen nemen dan een stukje fruit mee naar school in plaats van een koek of boterham voor in de kleine pauze.
Hoofdluis is een normaal verschijnsel op plaatsen waar veel mensen bij elkaar zijn. De week na elke vakantie worden alle kinderen van de school op hoofdluis gecontroleerd door ouders. Het kan natuurlijk zo zijn dat u thuis (toch) hoofdluis ontdekt bij uw kind(eren). Het is dan zaak dit zo snel mogelijk aan de school te melden. Wij verzoeken u dringend thuis de haren te behandelen zodat de hoofdluis verdwijnt. Hoe u hoofdluis kunt behandelen, kunt u lezen op de website van onze school. Ook kunt u hier het hoofdluisprotocol vinden. De coördinatie van de hoofdluiscontrole is in handen van Olga van Vemde, tel. 06 108 102 99.
Dagelijks doen we ons uiterste best om goed onderwijs te verzorgen en daarbij oog te hebben voor het welzijn van al onze leerlingen. Toch kan het zijn dat ouders/verzorgers niet tevreden zijn. In dat geval vragen we u contact met ons op te nemen, zodat we in een open en eerlijk gesprek kunnen zoeken naar een oplossing.
Wij vragen alle ouders een financiële bijdrage te leveren. Met dit geld organiseert de activiteitencommissie van de school allerlei activiteiten, zoals het sinterklaasfeest, het kerstfeest, de carnavalsochtend en het paasfeest. Voor 2022-2023 is het bedrag 45 euro per leerling. Hiervan gaat 20 euro naar de Activiteitencommissie. Het overige deel is voor de school, dit is bestemd voor een aantal algemene zaken en bijzondere onderwijsondersteunende voorzieningen. De ouderbijdrage heeft een vrijwillig karakter. Leerlingen worden uiteraard nooit uitgesloten van deelname aan activiteiten die binnen lestijd, het curriculum en de verantwoording van de school vallen.
Een aantal activiteiten per leerjaar brengt haar eigen kosten met zich mee. Deze activiteiten zijn o.a.:
● schoolzwemmen (groep 5 en 6)
● schoolreisje (alle groepen)
● kamp (groep 8)
U ontvangt aan het begin of in de loop van het schooljaar een betaalverzoek via Parro.
De St. Bernardusschool heeft voor alle leerlingen een ongevallenverzekering en een doorlopende reisverzekering afgesloten.
Ongevallenverzekering
Op grond van de ongevallenverzekering zijn de leerlingen verzekerd. Deze verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering indien een ongeval tot overlijden of blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten gedeeltelijk meeverzekerd, voor zover de eigen
verzekering van betrokkenen geen dekking biedt (bijvoorbeeld door eigen risico). Materiële schade valt niet onder de dekking; als bijvoorbeeld tijdens de gymles een bril door een bal wordt beschadigd, wordt deze niet door school vergoed. De ongevallenverzekering is afgesloten onder de navolgende voorwaarden:
*Indien de daaruit voortvloeiende schade het rechtstreeks gevolg is van de werkzaamheden welke verzekerde uit hoofde van zijn/haar functie verricht.
Deze verzekering is van kracht gedurende de schooltijden evenals tijdens het gaan en komen van de scholen, en wel vanaf een uur voor de aanvang tot een uur na het verlaten van de school. Bovendien is deze verzekering van kracht gedurende excursies, schoolreizen en werkweken, die onder leiding staan van de school. In principe vallen alle door de school geïnitieerde activiteiten onder de dekking van de verzekering.
Indien onverhoopt een leerling een ongeval mocht overkomen, moet dit zo spoedig mogelijk aan de administratie van de school worden medegedeeld. De leerling ontvangt dan een schadeaangifteformulier dat na invulling en ondertekening zo spoedig mogelijk moet worden ingeleverd bij de administratie.
Aansprakelijkheidsverzekering
Voor personeel, vrijwilligers en ouders die aan schoolse dan wel buitenschoolse met de school min of meer verband houdende activiteiten deelnemen heeft de school een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Verzekerd is de aansprakelijkheid voor door derden geleden schade in verband met handelen of nalaten in de verzekerde hoedanigheid, zulks met inachtneming van de in de polis van toepassing verklaarde voorwaarden en rubrieken. Opzet is uitgesloten van de dekking.
Eigendommen van de leerlingen
De school stelt zich niet aansprakelijk voor zoekraken, beschadiging of diefstal van eigendommen van de leerlingen, ook niet uit kluisjes.
Nota bene
Schade die door onrechtmatig handelen van een leerling wordt veroorzaakt, valt onder de eigen verantwoordelijkheid van die leerling (of die van de ouders als de leerling jonger dan 14 jaar is). In geval van schade zal dan aanspraak moeten worden gemaakt op de particuliere verzekering van de betreffende leerling/ouders.
Doorlopende reisverzekering
Deze doorlopende reisverzekering is van toepassing op personeel waaronder stagiaires, vrijwilligers, inleenkrachten en leerlingen en al degenen welke aan schoolse dan wel buitenschoolse met de school min of meer verband houdende activiteiten deelnemen.
Veiligheid, gezondheid en welzijn van kinderen en medewerkers vinden we van groot belang. We hebben op school een arbocommissie die deze zaken regelt. De arbocommissie heeft naar aanleiding van de risico-inventarisatie en -evaluatie een meerjarenplan opgesteld, waarin veranderingen (bijvoorbeeld aan het gebouw), de ontruimingsoefeningen en welzijn van leerlingen en leerkrachten zijn opgenomen. De verkeerscommissie zorgt in overleg met de directeur voor een veilige toegang naar de school en houdt publicatie hierover in de gaten. Elke keer als een groep op stap gaat, dragen de kinderen een reflecterend hesje. Zo zijn ze goed zichtbaar in het verkeer. Om ervoor te zorgen dat er een veilig klimaat is op school en op het plein lopen leerkrachten vóór schooltijd en tijdens de pauze buiten. Natuurlijk hanteren we tijdens het buitenspelen regels waaraan kinderen zich moeten houden.
Als kinderen jarig zijn, mogen zij hun klasgenootjes trakteren. Wij willen benadrukken dat we gezond eten belangrijk vinden en willen daarom ook vragen om voor een gezonde traktatie te zorgen. Uw kind mag op zijn/ haar verjaardag de leerkrachten ook trakteren. Dit mag met dezelfde gezonde traktatie als voor de kinderen. In de groepen 1/2 en 2/3 mag u als ouder aan het begin van de morgen erbij zijn als de verjaardag van uw kind in de klas wordt gevierd.
Bij de vertrouwenspersoon kunnen kinderen, ouders leerkrachten en medewerkers terecht als ze zich (seksueel) geïntimideerd voelen of als hen fysiek en/of psychisch geweld is aangedaan. Het kan gaan om vervelende uitnodigingen, dubbelzinnige opmerkingen, de manier waarop iemand naar je kijkt, handtastelijkheden of extreme pesterijen. Tevens valt hier discriminatie en extremisme onder. De vertrouwenspersoon bij ons op school is: Marieke van Ginkel., m.vanginkel@veluwseonderwijsgroep.nl
Op de begane grond van ons gebouw is een grote open ruimte, de Borg. We delen deze ruimte met de peuteropvang van MAM’s kinderopvang. De ruimte wordt door de school gebruikt voor verschillende activiteiten waar publiek bij kan zijn. Zo wordt Kinderen voor Kinderen georganiseerd, waarbij we bijvoorbeeld toneelstukjes opvoeren, dansen laten zien, gedichtjes voordragen of playbacken. We gebruiken de Borg ook voor handvaardigheid, EHBO-lessen, oefenen van de musical, opening van projectweken, carnaval en lessen die horen bij de Kanjertraining. Na schooltijd wordt deze ruimte gebruikt door de BSO van MAM’s kinderen voor de kinderen tot 7 jaar.
Op de bovenverdieping hebben we een open lesruimte die we het Lab noemen. Deze ruimte gebruiken we met de verschillende groepen die boven zitten als samenwerkruimte, voor de Eureka-lessen en als we in circuits werken. Hier bevindt zich ook de bibliotheek van de school. Elke week helpen er ouders met het ruilen van boeken. Na schooltijd wordt deze ruimte gebruikt door de 7+ BSO van MAM’s kinderopvang.
We zijn in het bezit van twee kleurrijke schoolpleinen waar we uiteraard erg trots op zijn. Het speelplein aan de Willem Tellstraat is bedoeld voor de onderbouw en peuteropvang van MAM’s kinderopvang. Het is een overzichtelijk plein met speeltoestellen die met name voor de jongere kinderen geschikt zijn. Het plein aan het Pastoor Somstraat is uitdagend voor kinderen van de midden- en bovenbouw en er kan naar hartenlust gespeeld worden. Onder schooltijd gebruiken we het plein voor bewegend leren: leren in combinatie met bewegen. U kunt hierbij denken aan springen op een getallenlijn, spelling oefenen met het Zweeds Renspel, etc. Na schooltijd maakt de BSO van MAM’s Kinderopvang gebruik van het plein. Het schoolplein is geen openbaar speelterrein na schooltijd. Tijdelijk is op het plein een ruimte gerealiseerd voor MAM’s kinderopvang voor de baby’s en dreumesen. In de toekomst hopen we samen met MAM’s in de school een Integraal Kind Centrum (IKC) te vormen.
De gezondheid van onze kinderen staat voorop. Kinderen moet rookvrij kunnen opgroeien. Met ingang van 1 januari 2021 is het verplicht een rookvrij schoolplein te hebben. De maatregel geldt voor basisscholen, middelbare scholen, mbo- en hbo-instellingen en universiteiten. Daarom is ook ons schoolplein rookvrij.
Alle lokalen zijn voorzien van middelen die we nodig hebben om op een afwisselende manier lessen te verzorgen die recht doen aan de behoeftes van alle kinderen. Elk lokaal beschikt over laptops en/of tablets voor de digitale verwerking van de lessen. Daarnaast hangt in alle lokalen een digitaal schoolbord. We hebben de onderbouwgroepen zoveel mogelijk bij elkaar gebracht in het gebouw. De lokalen zijn, door de rijke historie van het gebouw, wisselend van grootte. We proberen elk jaar de groep, de onderwijsbehoefte en de ruimte zoveel mogelijk bij elkaar te laten passen.
De school heeft een eigen speelzaal. Deze is bedoeld voor de spellessen van de kleuters. Er is genoeg ruimte en er zijn allerlei materialen waarmee kinderen kunnen spelen en sporten. Momenteel is de ruimte in gebruik als extra leslokaal voor een zevende groep vanwege het huidige leerlingaantal. We maken daarom voor de spellessen van de groepen 1, 2 en 3 gebruik van het gymlokaal van de Van der Reijdenschool, dat op loopafstand van onze school ligt.
De school heeft de beschikking over een orthotheek, waar extra materialen staan die we bij ons onderwijs gebruiken. U moet hierbij denken aan remediërend materiaal en oefenmateriaal voor meer- en minderbegaafde leerlingen. Alle leerkrachten maken hier gebruik van en de intern begeleider heeft een overzicht van de aanwezige materialen. Zij schaft in overleg met de leerkrachten nieuwe materialen aan. De school heeft voor de leerkrachten ook een bibliotheek met vakliteratuur.
Wanneer uw kind ziek is en daarom niet naar school kan komen, vragen wij u uw kind op tijd af te melden. U kunt dat doen door ‘s ochtends tussen 08.00 – 08.25 uur naar school te bellen.
Als er in een gezin een besmettelijke ziekte voorkomt, zoals waterpokken of rode hond, dan worden wij graag op de hoogte gesteld. We kunnen dan anderen waarschuwen en eventueel maatregelen nemen.
De St. Bernardusschool werkt intensief samen met MAM’s Kinderopvang. MAM’s verzorgt naast de wekelijkse peuterinstuif ook de voor- en naschoolse opvang van onze school. U bent natuurlijk vrij om te kiezen van welke kinderopvangorganisatie u gebruikmaakt. Met andere organisaties dan MAM’s hebben wij echter niet dezelfde, intensieve samenwerkingsafspraken.
MAM’s Kinderopvang biedt kinderopvang aan die aansluit bij de opvoeding. Tegelijkertijd is het een uitbreiding van de bestaande leefwereld van het kind. Dagelijks biedt MAM’s een warme, passende speelomgeving voor kinderen, waarin ze met liefde en vakkennis worden begeleid.
MAM’s en de St. Bernardusschool hebben afspraken gemaakt om samen te werken op pedagogische, didactische en organisatorische punten. Zo ontstaat er een sluitend netwerk rondom de kinderen, wat maakt dat zij zich naadloos kunnen bewegen van het MAM’s Kinderdagverblijf (3 mnd- 4 jaar) naar de St. Bernardusschool en, na schooltijd, weer naar MAM’s BSO.
De St. Bernardusschool en MAM’s Kinderopvang organiseren een peuterinstuif waarbij peuters zich binnen een rijke leeromgeving in een kleuterklas spelenderwijs kunnen ontwikkelen. Het doel van de instuif is om binnen de leeromgeving van de basisschool peuters te stimuleren in hun ontwikkeling, zodat de aansluiting op de basisschool optimaal is. De peuterinstuif bestaat uit maximaal 16 peuters die een deel van de morgen bij de kleutergroepen aansluiten. In de peuterinstuif wordt voorschoolse educatie aangeboden.
De peuterinstuif is iedere week op dinsdagochtend, van 8.30 tot 12.00 uur. Bij voldoende aanmeldingen kan de peuterinstuif ook op donderdagochtend worden georganiseerd. Peuters die deel kunnen nemen zijn 2,5 jaar of ouder. Kosten om aan deze peuterinstuif deel te nemen zijn €17,50 euro per ochtend. Wilt u voor uw peuter gebruikmaken van onze peuterinstuif, kijk dan op de website van MAM’s Kinderopvang. Natuurlijk kan de directie van de school u ook meer informatie geven.
Sinds 1 januari 2021 hanteren wij een continurooster. Dit houdt in dat alle kinderen op school lunchen. Kinderen nemen zelf vanuit huis een lunch mee, welke in de eigen groep genuttigd wordt.
VSO staat voor voorschoolse opvang. Kinderen kunnen vanaf 7.30 uur terecht bij MAM’s Kinderopvang, in ons gebouw. De kinderen worden opgevangen door een MAM’s specialist en kunnen nog even spelen. Als het tijd is om naar school te gaan, kunnen de kinderen naar het plein gaan.
BSO is de afkorting voor buitenschoolse opvang. Na schooltijd en tijdens schoolvakanties kunnen de kinderen ook terecht bij MAM’s kinderopvang. De BSO start als de school uitgaat, deze vindt plaats in ons eigen schoolgebouw. De kinderen eten en drinken wat en er is tijd om te vertellen over de schooldag. Aansluitend kunnen de kinderen door middel van het kiesbord bepalen hoe zij hun middag/dag willen vullen.
Tijdens de vakantie-BSO zijn de kinderen de hele dag welkom op de BSO; ze kunnen deelnemen aan leuke activiteiten en er worden regelmatig uitstapjes gepland.
Bij MAM’s zijn alle kinderen welkom. Inschrijven kan het beste via de website; hier zijn geen administratiekosten aan verbonden. Op de website staan de vestigingen die MAM’s heeft. Ga naar de vestiging waar u uw kind wilt aanmelden. Hier vindt u de button ‘inschrijven’. Als u hierop klikt, verschijnt het inschrijfformulier van uw vestiging. Vul dit formulier zo volledig mogelijk in en klik op de button ‘verzenden’. De inschrijving wordt nu verzonden en u zult auto-reply in uw mailbox ontvangen. Vervolgens neemt MAM’s contact met u op voor het maken van een afspraak. Ook hier zijn geen kosten aan verbonden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Margo Berends – MAM’s Expert Epe, telefoon: (0578) 61 48 84 e-mail: epe@mamskinderopvang.nl website: www.mamskinderopvang.nl
Ons team bestaat uit een directeur, leerkrachten, een intern begeleider, een administratief medewerker en een conciërge. In een enkele klas werkt een onderwijsassistent of een student van de pabo. Een aantal leerkrachten heeft nog een andere taak zoals de kunst- en cultuur-, ICT-, taal-, reken- en BHV-coördinatie. Elke klas heeft één of twee leerkrachten.
De leerlingen hebben het meeste contact met hun leerkracht, die verzorgt de meeste lessen en staat altijd klaar voor de kinderen en hun ouder(s)/verzorger(s). De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur van de school en coacht de leerkrachten bij de speciale leerlingenzorg. De leerkrachten zijn het eerste aanspreekpunt als u vragen heeft over uw kind(eren) en/of als u zaken omtrent uw kind(eren) wilt melden. U kunt hiervoor een afspraak maken met de leerkracht zodat er een gesprek na schooltijd ingepland kan worden. Mocht u er met de leerkracht niet uitkomen, dan kunt u uiteraard altijd bij de intern begeleider of directeur terecht.
We worden regelmatig bijgestaan door behulpzame ouders/verzorgers. Zo helpen zij in de bibliotheek en met EHBO. Elke groep heeft een ouder als contactpersoon. Deze brengt met name nieuwe ouders op de hoogte van de gebruiken en gewoontes op onze school. Natuurlijk doen we ook regelmatig een beroep op ouders als het gaat om het organiseren van festiviteiten (zie ook: Activiteitencommissie) en voor excursies. Deze extra handen maken allerlei activiteiten mogelijk. We vinden het fijn als we op hulp kunnen rekenen.
Bij ons op school geven we studenten van de pabo de gelegenheid de praktische opdrachten van hun studie uit te voeren. Pabostudenten worden opgeleid tot leerkracht basisonderwijs. De student loopt een bepaalde periode mee met een leerkracht. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt. Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een LIO- of WPO-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht. Wij bieden ook stageplaatsen aan mbo-studenten. Doorgaans volgen zij een opleiding voor klassen- of onderwijsassistent.
Als een leerkracht door ziekte of verlof niet op school is, wordt er door de schoolleiding voor vervanging gezorgd. Mocht het niet lukken een vervanger te regelen, dan proberen we binnen het team een oplossing te vinden. In een enkel geval kan het gebeuren dat we genoodzaakt zijn leerlingen vrij te geven. U krijgt daar dan altijd van tevoren bericht over.
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ontwikkelen. Dit maakt dat we tijd stoppen in studie en scholing. Meestal doen we dit in teamverband, maar leerkrachten scholen zich ook individueel.
Locatiedirecteur Johanna Baijense directie@stbernardusschool.nl ![]() |
|
IB’er Marieke van Ginkelm.vanginkel@veluwseonderwijsgroep.nl ![]() |
Leerkracht Jessica Wessels – Fiks j.wessels@stbernardusschool.nl ![]() |
Leerkracht Lisanne van Kampen l.vankampen@veluwseonderwijsgroep.nl ![]() |
Leerkracht Yvette Koers y.koers@veluwseonderwijsgroep.nl ![]() |
Leerkracht Sylvana Nijhof s.nijhof@stbernardusschool.nl ![]() |
Leerkracht Astrid Vels a.wessel@stbernardusschool.nl ![]() |
Leerkracht Tamara Leeneman t.leeneman@veluwseonderwijsgroep.nl ![]() |
Leerling ondersteuning Simone Fomenko s.fomenko@stbernardusschool.nl ![]() |
Leerkracht Barbara Kok b.kok@veluwseonderwijsgroep.nl ![]() |
Leerkracht Lianne Oosterlaar l.oosterlaar@stbernardusschool.nl ![]() |
Leerkracht Gwendolyn Koldenhof |
Leerkracht Maaike van Aalst m.vanaalst@veluwseonderwijsgroep.nl |
Leerkracht Jenny Beukers j.beukers@veluwseonderwijsgroep.nl |
Leerkracht Tessa Jansen t.jansen@veluwseonderwijsgroep.nl ![]() |
Administratieve kracht Esther Robbertsen administratie@stbernardusschool.nl ![]() |
Conciërge Arie van Overbeek ![]() |
|
Wij stimuleren kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te kunnen spelen op de ontwikkeling volgen we de prestaties van onze leerlingen nauwgezet. De ontwikkeling van de kleuters houden we bij door observaties en vervolgens vullen we het digitale leerlingvolgsysteem in. Alle ontwikkelingsaspecten van de kleuter worden in dit systeem genoemd; zo is de voortgang goed te volgen. Ook wordt in de groepen 2 een aantal Cito-toetsen afgenomen. Daarnaast bewaren we regelmatig werkjes van leerlingen in een verzamelmap.
Pesten komt helaas op iedere school voor. Het is een probleem dat wij onder ogen zien en op onze school serieus aanpakken. Daar zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:
• Pesten moet als probleem worden gezien door alle direct betrokken partijen: leerlingen (gepeste kinderen, pesters en de zwijgende groep), leerkrachten en de ouders/ verzorgers.
• De school probeert pestproblemen te voorkomen. Los van het feit of pesten wel of niet aan de orde is, wordt het onderwerp pesten met de kinderen bespreekbaar gemaakt. Daarna worden met hen regels vastgesteld.
• Wanneer pesten ondanks alle inspanningen toch weer de kop opsteekt, beschikt de school over een directe aanpak.
• Als ouders vermoeden dat er sprake is van pesten, melden zij dit bij de leerkracht. Een uitgebreid protocol is op school (ter inzage) aanwezig.
Dyslexiebeleid op de St. Bernardusschool
Wat is dyslexie? In Nederland wordt volgens Stichting Dyslexie Nederland (SDN) de volgende definitie gehanteerd:
“Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.”
In verreweg de meeste gevallen van dyslexie betreft het problemen op het gebied van snel en accuraat benoemen van bekende ‘talige’ informatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het snel en goed benoemen van bekende voorwerpen, namen van klasgenoten, namen van de dagen van de week, namen van kleuren etc. Dit wordt ook wel het “labelen” genoemd.
In het leesproces spitst het zich toe op problemen rondom de geautomatiseerde herkenning van letters en letterclusters.
Dyslexie ontwikkelt zich op basis van een neurofysiologische beperking om de vaardigheden op te bouwen die nodig zijn om te kunnen lezen en schrijven. De stoornis zelf is niet te behandelen, maar de beperkingen van de stoornis zijn wel te beïnvloeden.
In groep 1-2 spreken we nog niet van dyslexie. Dit kan pas na minimaal anderhalf jaar leesonderwijs door deskundigen gediagnosticeerd worden. Dus op zijn vroegst midden groep 4.
Risicofactoren
Kinderen waarbij sprake is van (één van deze of een combinatie van) onderstaande risicofactoren, dienen meteen vanaf groep 1 nauwlettend in de gaten gehouden te worden en extra begeleiding te krijgen:
– Lees- en spellingsproblemen in de familie.
– Een vertraagde spraak-/taalontwikkeling.
– Opgroeien in een beperkte geletterde omgeving.
– Onvoldoende beheersing van het Nederlands.
– Hoorproblemen.
– Moeizaam kunnen onthouden en benoemen van willekeurige reeksen.
Het is van belang dat u als ouder bij een vermoeden van één van bovenstaande risicofactoren in gesprek gaat met de leerkracht van uw kind.
Aanpak van mogelijke dyslecten
Op de St. Bernardusschool hanteren we de volgende aanpak:
– Doelgericht handelen (plan, do, check, act, d.m.v. groepsoverzichten, groepsplannen, toetskalender en groepsbesprekingen).
– Zo vroegtijdig mogelijk starten met interventies om een leesdossier aan te leggen.
– Kinderen laten leren in een betekenisvolle omgeving.
– Sociaal leren.
– Strategisch leren.
– Uitbreiden van effectieve leestijd: ‘zoveel mogelijk leeskilometers maken’
– Uitbreiden van leesinstructie.
– Er wordt van ouders verwacht dat zij thuis extra oefenen met hun kind met het lezen.
Procedure richting leesdossier
Op school hanteren we een risicolijst leerlingen dyslexie. De lijst wordt door de interne begeleider up to date gehouden. In ons protocol dyslexie zijn duidelijke vastgelegde afspraken welke leerlingen voor extra meetmomenten in aanmerking komen en welke interventies moeten worden ingezet. Dit wordt in de groepsbespreking met de leerkracht besproken. De extra meetmomenten zijn toetsmomenten die nodig zijn voor het opstellen van een leesdossier. In ieder leesdossier wordt gevraagd naar 3 hoofdmeetmomenten en 2 goede interventieperiodes waarin aangetoond moet worden welke extra begeleiding er heeft plaatsgevonden en wat hier het resultaat van is.
De leerkracht onderhoudt het contact met ouders over het opstellen van het leesdossier.
Als (bijna) aan de criteria wordt voldaan, dan wordt in overleg met ouders een leesdossier opgesteld. Ouders kiezen alvast een zorgverlener waar ze het onderzoek en de mogelijke behandeling, vergoed kunnen krijgen en vullen alvast de oudervragenlijst in van deze aanbieder. De school kan ouders hierin adviseren. Het leesdossier en de oudervragenlijst wordt door de school naar het CJG gestuurd. Het CJG screent het dossier en geeft, als er is voldaan aan de voorwaarden, een beschikking af voor behandeling.
Toch vermoeden dyslexie?
Mocht een leerling niet voldoen aan de criteria, wil dit niet zeggen dat hij of zij geen dyslexie kan hebben. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de intelligentie (voor een gedeelte) compenserend is. In dat geval kan wel een onderzoek gedaan worden, maar wordt dit niet vergoed en ook eventuele behandelingen daarna worden niet vergoed. Mochten ouders een onderzoek willen aanvragen dan moet de school ook de overige criteria aanhouden voor het indienen (dus 3 meetmomenten met 2 goede interventieperiodes).
Afspraken voor leerlingen met dyslexieverklaring
De begeleiding van dyslectische kinderen moet volgens de Gezondheidsraad gericht zijn op:
1. het zo snel mogelijk bereiken van een zo hoog mogelijk niveau van automatisering van de woordherkenning en schriftbeeldvorming (technisch lezen en spellen);
2. het kunnen omgaan met een laag niveau van deze automatisering (compenserende strategieën);
3. het voorkomen van intellectuele achterstand in verhouding tot het geheel van de individuele mogelijkheden;
4. het voorkomen of verminderen van emotionele en sociale gevolgen.
Toetsen
– Op de St. Bernardusschool volgen we de adviezen op die worden gegeven door CITO en de orthopedagoog (denk aan: vergrote versie, meer tijd, voorlezen zonder intonatie van de toets of digitale versie, in meerdere delen afnemen).
– De toets begrijpend lezen wordt niet voorgelezen, maar afgenomen op het beheerste leesniveau van het kind. Daarnaast wordt de toets begrijpend luisteren afgenomen.
– In uitzonderlijke situaties kunnen we ervoor kiezen om een leerling met ernstige leesproblemen voorafgaand aan de toetsafname de teksten zelf alvast door te laten lezen, bij voorkeur op de dag waarop de toets wordt afgenomen.
– Elk schooljaar bekijkt de leerkracht samen met ouders (en de leerling) welke aanpak de leerling nodig heeft. Het hoeft niet zo te zijn, dat dit alle schooljaren gelijk blijft. De aanpak leggen we vast in een plan.
Begeleiding
Op het moment dat een leerling een dyslexieverklaring heeft gekregen, volgt de St. Bernardusschool de adviezen voor begeleiding van de orthopedagoog of psycholoog op. Wettelijk gezien hebben dyslectische kinderen geen specifieke rechten. Wel staat er vanuit het Ministerie van Onderwijs voorgeschreven dat leerlingen met dyslexie in het basisonderwijs recht hebben op aanpassingen bij bijvoorbeeld de CITO-toets (zie hierboven).
Ook in het protocol dyslexie staan adviezen voor aanpassingen.
Wij bekijken per kind, in overleg met ouders, wat hij of zij nodig heeft. Als er wordt voorgelezen in de klas, houden de leerkrachten zodanig rekening met de andere leerlingen, dat deze dit voorlezen niet als lastig ervaren.
Claroread
Op de St Bernardus gebruiken we het programma Claroread. Dit is dyslexiesoftware voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van lezen en spelling. ClaroRead is een perfect hulpmiddel voor mensen met dyslexie. Het leest alle tekst voor op de computer. ClaroRead is er voor het lezen van teksten, leren en bestuderen van teksten en maken van teksten.
Wat is er allemaal mogelijk met Claroread?
✓ Claroread leest tekst die op het beeldscherm verschijnt, hardop voor.
✓ De leessnelheid kan worden aangepast.
✓ Met Claroread kunnen ook teksten rechtstreeks van internet worden voorgelezen.
✓ Naast de voorleesfunctie is het ook mogelijk om delen van teksten te markeren
Meer informatie kunt u vinden op www.claroread.nu
Kinderen hebben verschillende potenties en leerstijlen. Ons onderwijs in de groep is zo ingericht dat kinderen op drie niveaus instructie krijgen.
In alle jaargroepen werken wij met groepsplannen. Het belangrijkste doel hiervan is om het onderwijs voor een langere periode voor alle leerlingen te plannen waarbij we rekening houden met verschillen. De doelen, leerinhouden en aanpak voor de verschillende leerlingen worden opgeschreven in het groepsplan nadat we eerst een grondige analyse hebben gemaakt van de prestaties van iedere individuele leerling. We bekijken wat de onderwijsbehoeften zijn van de leerlingen; wat hebben ze nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen?
In elke groep en bij elke les zitten leerlingen die het doel al grotendeels beheersen en meer aankunnen, kinderen die met een korte instructie het lesdoel zelfstandig kunnen verwerken en kinderen die na de basisinstructie nog een specifiekere instructie nodig hebben voor het leerdoel. Door veel te werken met circuits en met Snappet kunnen we de les zo indelen dat een leerkracht deze verschillende instructies aan de betreffende groep leerlingen kan geven en iedereen daardoor krijgt wat hij of zij nodig heeft. Door te werken met dag- en/of weektaken worden de momenten van instructie voor leerlingen afgewisseld met zelfstandig werken-tijd. Op deze weektaken is ook altijd ruimte voor opdrachten die uitdagen tot moeilijkere taken, creatieve taken of het oefenen van het leerdoel d.m.v. spelopdrachten. We zorgen dat onze lessen worden ondersteund met visueel materiaal en we helpen kinderen die dat nodig hebben door de inzet van koptelefoons en/of stiltewerkplekken. Binnen de setting van de groep zorgen we voor extra ondersteuning op het gebied van spelling, rekenen, uitdaging (door verdiepend rekenen, taal, projecten en vreemde talen), leren leren en op sociaal gebied.
Soms is het een zoektocht om te ontdekken welke ondersteuning een kind het beste kan helpen of misschien is het nodig een kind een periode extra te ondersteunen zodat het daarna weer zelf verder kan. Denk hierbij aan dyslexie, dyscalculie of psycho-educatie. Ook kan het zijn dat een kind juist extra uitdaging nodig heeft die niet binnen de setting van de klas gegeven kan worden. Hiervoor kan de leerkracht terecht bij de intern begeleider van de school of één van de specialisten (rekenen, taal, begaafdheid, gedrag, etc.).
We onderzoeken eerst welke hulp en ondersteuning een kind al heeft gehad binnen de setting van de klas en wat wij als school nog meer kunnen bieden. Mocht het vraagstuk rondom de juiste ondersteuning van een leerling meer vragen dan wij binnen de school kunnen bieden, dan kunnen wij een beroep doen op de specialisten van ons samenwerkingsverband Zeeluwe. Zij kunnen verder onderzoek doen en specialisten inzetten op het gebied van taal, lezen, rekenen en gedrag.
Soms is ondersteuning door een logopedist, fysiotherapeut of gedragswetenschapper gewenst of kan de schoolmaatschappelijk werker ingezet worden. Deze specialisten kunnen ondersteuning aanbieden op school en onder schooltijd of in hun eigen praktijk buiten schooltijd. Dit gebeurt altijd in overleg met school. Zelf hebben wij vanuit de stichting een specialist begaafdheid in huis (Anna-Paulien van Dijk) die onze interne specialist (Simone Fomenko) opleidt om onze leerlingen in peergroups extra uitdaging en psycho-educatie te bieden.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.
Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.
Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep. Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.zeeluwe.nl
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Een sociaal veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
• Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze bewezen succesvolle methode versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
• Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel. Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
• Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden van onze leerlingen. De resultaten ervan bespreken wij in ons teamoverleg, waarna we eventueel een actieplan maken.
• Eén keer per jaar doen we een onderzoek van de PO-raad naar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 7 en 8. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op www.scholenopdekaart.nl
• De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider. De IB’er ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
• Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij met ouders bespreken tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt minimaal twee keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek.
• Via het netwerk ‘Gedrag’ van de Veluwse Onderwijsgroep, waarvan onze school deel uitmaakt, wisselen wij kennis op het terrein van sociale veiligheid uit met andere scholen. De deelnemers aan dit netwerk volgen regelmatig scholing om hun vakkennis actueel te houden.
Centrum voor Jeugd en Gezin Gemeente Epe
Het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) is er voor alle vragen over opgroeien en opvoeden. Of het nu om babyverzorging gaat of lastige pubers, om voeding en gezondheid of ontwikkeling en gedrag. U kunt er terecht voor advies en begeleiding en aanvragen voor jeugdhulp. Ook jongeren kunnen bij het CJG terecht, met vragen en/of voor hulp.
Binnen het CJG kunt u alle deskundigheid van verschillende professionals op één plek vinden.
Het CJG is er voor:
Om de gezondheid, groei en ontwikkeling van uw kind goed te kunnen volgen, wordt uw kind onderzocht in groep 1/ groep 2 en in groep 6. Dit gebeurt door de jeugdarts, assistente jeugdgezondheid, jeugdverpleegkundige en logopedist. Ook geeft de assistente jeugdgezondheid een groepsles in groep 4 en 7.
Deze medewerkers jeugdgezondheid maken deel uit van het CJG.
Daarnaast worden kinderen in het jaar dat ze 9 worden uitgenodigd voor de DTP/BMR vaccinatie en in het jaar dat ze 10 worden voor de HPV-vaccinatie. De vaccinaties worden door de GGD op een centrale locatie in de regio gegeven. Voor het verzetten van een afspraak met de medewerkers van de jeugdgezondheidszorg 4-18 kunt u op werkdagen van 8.00-12.00 uur contact opnemen met GGD NOG: (088) 443 31 00.
Wilt u in contact komen met de orthopedagoog, de (school) maatschappelijk werker, de jeugdhulpverlener of jeugd verpleegkundige/jeugdarts binnen het CJG? Dit kan via school of door contact te zoeken met het CJG.
Kijk voor meer informatie op de website van het CJG; www.cjgepe.nl.
Als u op zoek bent naar informatie over opvoeden en ontwikkeling, dan is veel te vinden op de website van het CJG onder ‘opvoedinformatie’. Vindt u niet de informatie die u zoekt? Of heeft u voor u als ouder/verzorger, of voor uw kind(eren), ondersteuning nodig? Neem dan contact op met het CJG. Op werkdagen tussen 8.30-12.30 rechtstreeks bereikbaar, telefonisch, via de mail of door even binnen te lopen.
U kunt voor vragen en/of aanmeldingen ook bij de baliemedewerkster terecht. Dit kan in Vaassen op de maandag- en donderdagochtend en in Epe op de dinsdag-, woensdag-, en de vrijdagochtend.
Bereikbaarheid
Balie CJG Epe, Korte Veenteweg 9a, 8161 PC Epe: dinsdag, woensdag en vrijdag 8.30-12.30
Balie CJG locatie Vaassen, Dorpsstraat 62, 8171 BS: maandag en donderdag 8.30-12.30
Telefonisch: maandag t/m vrijdag 8.30-12.30 op 0578-72 00 00
Mail: info@cjgepe.nl
Website: www.cjgepe.nl
In 2012 zijn wij als school de samenwerking aangegaan met ‘Logopedie Schulte’ en ‘Fysiotherapie Dalfsen’. Enkele van onze leerlingen hebben logopedische en/of kinderfysiotherapeutische zorg nodig.
Hoe gaat dit in z’n werk? Heeft u zelf vragen of zorgen over de motorische en/of spraak- en taalontwikkeling van uw kind, dan kunt u dit met de leerkracht bespreken; mogelijk herkent zij uw zorg. De leerkracht kan u dan in contact brengen met de betrokken therapeut voor overleg of om eventueel een onderzoek te laten uitvoeren. Ook de huisarts of jeugdarts kunnen u doorsturen naar een therapeut. U bent natuurlijk vrij om dan zelf een gekwalificeerde instantie te benaderen.
Daarnaast willen wij u als school de mogelijkheid bieden om in contact te komen met Lian Schulte (eigenaar van Logopedie Schulte) en Ingrid Timmerhuis (eigenaar van Fysiotherapie Dalfsen). Indien een behandeling geïndiceerd is, kan deze behandeling eventueel onder schooltijd plaatsvinden. In overleg met de leerkracht wordt dan een geschikt moment uitgezocht. Het onderzoek vindt plaats in aanwezigheid van een van de ouders en/of verzorgers. Tijdens de behandeling hoeft u niet altijd aanwezig te zijn, maar het kan natuurlijk wel. Het voordeel van deze samenwerking is dat de lijnen tussen de specialist, de leerkracht, u als ouder en uw zoon/dochter erg kort blijven.
De bekostiging van logopedie en fysiotherapie vindt niet plaats vanuit het onderwijsbudget, maar vanuit uw zorgverzekeraar (niet elke zorgverzekeraar contracteert fysiotherapie en logopedie op school). We hopen u als school middels deze samenwerking een extra service te bieden als het gaat om deze specialistische hulp.
Voor meer informatie over logopedie kunt u kijken op www.logopedieschulte.nl
Voor meer informatie over fysiotherapie kunt u kijken op www.fysiotherapiedalfsen.nl
Wij hebben een samenwerking met Intraverte. Intraverte is gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met een motorische en/of sociaal-emotionele hulpvraag. Deze begeleiding wordt gedaan vanuit een totaliteitsvisie waarin de disciplines kinderoefentherapie en psychomotorische therapie samenkomen.
De werkwijze bevat veel spel- en oefensituaties. Zo wordt er spelenderwijs aan de specifieke ontwikkeldoelen voor het kind gewerkt. Bij Intraverte staat het kind centraal. Omdat de omgeving (situatie thuis en op school) van grote invloed is op de ontwikkeling van een kind, worden ouders/verzorgers nauw bij het hele traject betrokken. Ook is er, als u daarmee instemt, contact met de leerkracht en/of intern begeleider op school.
Meer informatie over Intraverte vindt u op www.intraverte.nl
Kindpakket is een organisatie die voor kinderen van 4 tot 18 jaar uit gezinnen met een laag inkomen een aantal activiteiten mogelijk maakt. Hierdoor kunnen deze kinderen meedoen met hun leeftijdgenootjes.
Informatie en hulp aanvragen: www.kindpakket.nl
Het Schoolmaatschappelijk werk biedt lichte vormen van psychosociale hulp, advies en ondersteuning aan ouders en kinderen waar deze aanvullend is op de ondersteuning en zorg die de scholen zelf kunnen bieden. De optimale ontwikkeling van het kind staat daarbij altijd centraal.
Het Schoolmaatschappelijk werk kan teamleden van scholen ondersteunen met specifieke kennis van een gezonde, psychosociale ontwikkeling van het kind en kan tevens helpen bij verwijzing naar en coördinatie van speciale en geïndiceerde vormen van zorg. Dit kan ook gaan om niet-schoolgerelateerde problemen.
Daarnaast kan de schoolmaatschappelijk werker de samenwerkingsrelatie en communicatie bevorderen tussen kind, ouders en school.
Schoolmaatschappelijk werk van Vérian is kernpartner van het CJG.
Opvoeden gebeurt thuis, maar ook op school. Een groot gedeelte van de dag brengt uw kind door op school. Het is in het belang van het kind dat ouders en school elkaar ondersteunen in de opvoeding en informeren over het welzijn van het kind. Een regelmatig contact is daarvoor noodzakelijk. Ouders zijn altijd welkom om te komen praten over hun kind. Dit kan na schooltijd. Als u wat langer wilt praten, kunt u een afspraak maken. Mochten wij u willen spreken, dan zullen we u uitnodigen voor een gesprek.
Via onze website www.stbernardusschool.nl kunt u geïnformeerd worden over van alles wat er op onze school gebeurt:
De interne communicatie tussen ouders en school verloopt via onze schoolapp Parro of de mail. Iedere ouder van een leerling op onze school kan via een uitnodiging vanuit school in deze app gelinkt worden aan de school en de klas van zijn/haar kind. Hierdoor blijft u op de hoogte van alles wat er op school en in de klas van uw kind speelt en kunt u zich opgeven voor gesprekken, aanmelden voor de begeleiding van bijvoorbeeld excursies en foto’s zien van activiteiten. U ziet in de kalender school- en groepsactiviteiten staan. Ook kunt u binnen deze app een gesprek voeren met de leerkracht als u kleine, praktische vragen heeft. Parro is verbonden aan ParnasSys, ons leerlingvolg- en administratiesysteem.
U kunt ons volgen op Facebook en Instagram. Hierop publiceren we regelmatig korte nieuwtjes die u dan als eerste ontvangt! Voeg ons toe:
@StBernardusEpe facebook.com/sint.bernardusschool
instagram.com/st.bernardusschoolepe
Aan het begin van het schooljaar krijgt u een jaarkalender. Hierin staat precies welke activiteiten u wanneer kunt verwachten. Op die manier kunt u al vroeg rekening houden met wat komen gaat.
Ongeveer twee keer per maand verschijnt de nieuwsbrief van de school. Hierin staat allerlei informatie over o.a. de komende activiteiten. Deze wordt per mail verstuurd en wordt gepubliceerd op de website en de app van de school.
We werken als school met ParnasSys, een webbased leerlingvolgsysteem en leerlingadministratiesysteem in één. Een van de onderdelen van ParnasSys is het ouderportaal. Via het ouderportaal kunnen wij informatie beschikbaar stellen voor ouders. Denk hierbij aan individuele gegevens van uw eigen kind(eren), digitale rapporten met resultaten, verzuim, administratieve gegevens van de klasgenootjes van uw kind(eren), etc. Het ouderportaal is een aanvulling op het persoonlijk contact dat u met de leerkracht(en) van uw kind(eren) heeft.
Aan het begin van elk schooljaar organiseren we een informatieavond. De leerkracht zal op deze avond met u kennismaken en vragen beantwoorden. Hierbij gaat het vooral over wat er in de klas gebeurt en wat er gedurende het schooljaar wordt aangeboden aan leerstof. Uw aanwezigheid tijdens deze avond is zeer gewenst!
Drie keer per jaar organiseren we oudergesprekken: aan het begin van het schooljaar (de zogenaamde kennismakingsgesprekken) en na het eerste en tweede rapport. De gesprekken in juni zijn facultatief. De school nodigt u uit voor een kort gesprek over de vorderingen van uw kind. Mochten we meer tijd nodig hebben, dan maken we een vervolgafspraak. Natuurlijk kunt u altijd tussentijds bij de leerkracht een gesprek aanvragen. U kunt hiervoor inschrijven via Parro, onze schoolapp.
U kunt drie keer per jaar, na schooltijd, de schriftjes van uw zoon/dochter bekijken. De data en tijdstippen kunt u vinden in de jaarkalender.
Iedere groep op school heeft één of twee contactouders. Deze contactouders werken op vrijwillige basis en staan tussen de ouders en de leerkrachten in. Zij kunnen u wegwijs maken in de gebruiken van onze school en in contact brengen met de andere ouders van de groep. Tijdens de informatieavond aan het begin van het schooljaar kunt u kennismaken met de contactouder van de groep van uw kind.
De activiteitencommissie wil de samenwerking tussen de ouders en de school bevorderen. De commissie bestaat uit zes tot acht ouders. Elk lid neemt steeds zitting voor een periode van twee jaar. De activiteitencommissie stuurt diverse werkgroepen aan die activiteiten binnen en buiten de school organiseren, zoals het feest rondom Sinterklaas, kerst, carnaval, Pasen en eventueel de schoolfeestdag.
In de medezeggenschapsraad (MR) zijn ouders en personeel vertegenwoordigd. Leden van de raad worden voor drie jaar benoemd. De medezeggenschapsraad praat mee, geeft advies en beslist mee over zaken die de school aangaan.
De vergaderingen zijn deels openbaar, u bent daar van harte welkom! De medezeggenschapsraad is ook vertegenwoordigd in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Hierin zijn alle scholen binnen de stichting vertegenwoordigd.
Mocht u vragen hebben aan de MR of een vergadering bij willen wonen, dan kunt u contact opnemen met de voorzitter van de medezeggenschapsraad via mr@stbernardusschool.nl
Om de kwaliteit van ons onderwijs te handhaven, stellen we onszelf voortdurend vragen: waar staan we nu met ons onderwijs? Wat willen we bereiken? Hoe doen we dat? Wat moet er veranderd of verbeterd worden? Hoe bereiken we de beste resultaten? Trendanalyses vanuit het leerlingvolgsysteem zijn een belangrijk middel om ons onderwijs te evalueren.
Onze speerpunten voor 2022-2023 zijn:
Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen zijn zelfgemaakt, horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk. Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. Van elke toets is bekend hoe de leerlingen moeten scoren. Daarover zijn duidelijke afspraken gemaakt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, de intern begeleiders en elkaar.
Twee keer per jaar krijgen de kinderen een rapport mee. Het rapport geeft u informatie over de inzet, de werkhouding en de schoolvorderingen van uw kind. Daarnaast worden in het rapport ook indicaties gegeven over de totale vorming en ontwikkeling van uw kind. De resultaten van de Cito-toetsen worden na afname in het midden en aan het einde van het jaar aan u verstrekt. De scores van uw zoon/dochter kunt u ook volgen in het ouderportaal.
Vanaf groep 3 maken de kinderen regelmatig toetsen: methodegebonden toetsen en de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem (LVS); deze toetsen beslaan verschillende vakgebieden. Resultaten worden digitaal vastgelegd, zodat een goed overzicht van de voortgang van de leerling ontstaat. Daarnaast kunnen de resultaten van de individuele kinderen vergeleken worden met het gemiddelde van de groep. Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan o.a. gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders. De groepsleerkracht beheert deze gegevens. Eens in de acht weken bespreken de leerkrachten van elke groep samen met de intern begeleider de groepsresultaten. Hierbij komt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen ter sprake. Aan het einde van het schooljaar bespreekt de groepsleerkracht de leerlingen met de volgende leerkracht. Regelmatig bespreken alle leerkrachten met elkaar de ontwikkelingsvoortgang van de kinderen die gedurende langere tijd speciale aandacht of zorg nodig hebben.
Uitgangspunt is dat leerlingen niet doubleren. Wel kunnen leerlingen een eigen leerlijn volgen binnen het leerstofjaarklassensysteem. Er kunnen zich echter situaties voordoen, waarbij in het belang van het kind doublure moet worden overwogen. Het komt ook voor dat ouders een verzoek tot doublure indienen. Het laten doubleren van een leerling is een besluit dat in overleg met ouders/verzorgers, groepsleerkracht, IB’er en directie wordt genomen. In alle gevallen staat steeds het belang van het kind voorop. We hanteren hierbij een protocol.
• Er is sprake van een aantoonbare achterstand van minimaal een half jaar op één of meer leergebieden (Cito-leerlingvolgsysteem).
• Er is sprake van een sociaal-emotionele achterstand.
• Er is een grote mate van zekerheid dat een doublure zal leiden tot verbetering.
Per leerjaar bieden we de leerlingen lesstof aan die past bij dat jaar. We verwachten dat alle leerlingen zich ontwikkelen langs een gemiddelde lijn. Als leerlingen hiervan afwijken, zoeken we naar een eigen leerlijn. Dit kan betekenen dat leerlingen versneld of vertraagd de leerstof verwerken. We bepreken dit altijd met de ouders/verzorgers. De school neemt uiteindelijk het besluit hierover.
We werken altijd om het beste in leerlingen naar boven te halen. Een leerling die versneld door de leerstof gaat, krijgt in principe eerst verdiepings- of verbredingsstof aangeboden. Dit staat op de weektaak of in een handelingsplan. Er is altijd sprake van een ononderbroken ontwikkelingslijn. Dat wil zeggen dat alle leerlingen verder leren in hun ontwikkeling. Meestal gaan ze hiervoor door naar een volgende groep. Soms doet een leerling drie schooljaren in twee jaar (versnelde doorstroming), soms doubleert een leerling in de groep (verlengde leertijd). Leerlingen die meer kunnen, krijgen extra stof aangeboden. Kijk voor meer informatie bij ‘Onderwijs op maat’.
In groep 8 maken de leerlingen in april een eindtoets. We gebruiken hiervoor de eindtoets van Cito. Niet alle leerlingen doen mee aan de toets. In sommige gevallen bieden we de mogelijkheid mee te doen aan een andere (Cito-)toets. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders, leerkrachten en intern begeleider. Leerlingen maken een andere toets als er sprake is van:
Afgelopen jaren hebben onze leerlingen ook deelgenomen aan de Cito-eindtoets. Daarbij hebben we de volgende eindopbrengsten behaald:
Schooljaar | Aantal leerlingen | Eindscore | Landelijk gemiddelde |
2018-2019 | 29 | 540,6 | 534,8 |
2019-2020 | 11 | geen Eindtoets i.v.m. Corona | |
2020-2021 | 25 | 537,6 | 535 |
2021-2022 | 21 | 536 | 534,8 |
Als alles verloopt zoals we verwachten, zullen de leerlingen na groep 8 hun schoolloopbaan voortzetten in het voortgezet onderwijs. Aan het eind van groep 7 zal de leerkracht een voorlopig advies geven. In februari volgt dan het schooladvies van de leerkracht van groep 8. Deze adviezen zijn gebaseerd op observaties, cijfers, de scores van het Cito-leerlingvolgsysteem en overleg met collega’s. Nadat dit besproken is met de ouders geeft de school uiterlijk 15 maart het advies van de leerkracht door aan het voortgezet onderwijs (VO) in geval van RSG en Noordgouw. Aanmelden bij de VO-scholen van de Veluwse Onderwijsgroep moet dit jaar uiterlijk 1 april gebeurd zijn.
Daarnaast doen de leerlingen van groep 8 in april mee aan de eindtoets. De resultaten daarvan zijn in mei bekend. Als een leerling de eindtoets beter maakt dan verwacht, zullen wij als school het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de eindtoets. Soms maken leerlingen de eindtoets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.
In de loop van het schooljaar zal de school de leerlingen en hun ouders op de hoogte houden van open dagen van alle middelbare scholen in Epe en omgeving.
In juli 2022 verlieten 21 leerlingen van groep 8 onze school. Het advies van de school was:
schooladvies | aantal leerlingen |
vmbo basis/kader | 2 |
vmbo kader/mavo | 2 |
mavo | 2 |
mavo/havo | 5 |
havo/vwo | 5 |
vwo | 5 |
Onze school kent een open aannamebeleid. Dat betekent dat ieder kind in principe welkom is. Het is prettig als u voor informatie of aanmelding een afspraak maakt met de locatiedirecteur. Zij kan u alles over de school vertellen en uw vragen beantwoorden. Aan het eind van het gesprek krijgt u de aanmeldingsformulieren. Wij vragen u deze formulieren zorgvuldig in te vullen. U kunt de locatiedirecteur telefonisch bereiken via (0578) 613 068 of mail: directie@stbernardusschool.nl.
U kunt uw zoon of uw dochter officieel vanaf drie jaar schriftelijk aanmelden bij ons op school. We streven ernaar u binnen zes weken na ontvangst van deze aanmelding te laten weten of onze school uw kind kan toelaten; in enkele gevallen duurt de berichtgeving maximaal vier weken langer.
Als uw kind jonger dan drie jaar is, kunt u uw kind nog niet aanmelden. Mocht u interesse hebben in onze school, dan kunt u dat kenbaar maken met een vooraanmelding. Het aantal vooraanmeldingen geeft de school een beeld van het aantal ouders dat voor hun kind geïnteresseerd is in ons onderwijs. U kunt wettelijk geen rechten ontlenen aan een vooraanmelding.
Nieuwe leerlingen die de school bezoeken, proberen we allereerst zich thuis te laten voelen. Meestal hebben deze kinderen van tevoren al een bezoek aan de school gebracht of hebben een dagje meegedraaid in hun nieuwe groep.
Gedurende de eerste maanden zijn aandacht, nauwkeurige observatie en regelmatig contact met de ouders belangrijk om een goed beeld te krijgen van de nieuwe leerling. Daarmee wordt een goede basis gelegd voor het verdere functioneren van de leerling.
Wanneer uw zoon/dochter bij ons op school komt, kunt u bij de directie of bij de leerkracht van uw kind een ‘startpakket’ halen. Hierin vindt u alle informatie die voor u van belang is.
Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs hebben alle scholen in Nederland een zorgplicht. Dat betekent dat scholen ervoor moeten zorgen dat iedere leerling die op hun school zit of die zich bij hun school aanmeldt een passende onderwijsplek binnen het samenwerkingsverband (SWV) van de school krijgt. Onze school werkt samen in het SWV Zeeluwe, www.zeeluwe.nl.
Mocht onze school uw kind niet voldoende kunnen begeleiden, dan is het onze plicht om samen met u een andere basisschool binnen het SWV te zoeken die wel aan de onderwijsbehoefte van uw kind voldoet. De termijn hiervoor is zes weken, soms kan deze één maal verlengd worden met vier weken. Alle scholen binnen het SWV hebben een ondersteuningsprofiel waarin beschreven staat welke ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. Lees in ons ondersteuningsprofiel wat u mag verwachten van onze school.
Schoolondersteuningsprofiel St. Bernardusschool 2022
Voor plaatsing in het speciaal basisonderwijs (sbo) of speciaal onderwijs (so) moet onze school bij het SWV een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Met deze verklaring heeft een leerling recht op plaatsing in het sbo van het SWV of so in heel Nederland. Onze school werkt nauw samen met sbo Van der Reijdenschool en sbo De Vorm, de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.
Een leerling mag pas geweigerd worden als de school aan de zorgplicht, zoals hierboven beschreven, heeft voldaan. Een andere reden kan zijn dat er op de school van aanmelding geen plek is of als de ouders weigeren te verklaren de grondslag van het onderwijs van de school te respecteren.
Bij verhuizingen buiten de regio gelden dezelfde regels; ouders melden hun kind aan op de school van hun voorkeur. Deze school bekijkt of ze het kind een passende plek kan bieden. Kan de school uw kind niet toelaten, dan biedt ze binnen zes weken een plek aan op een andere school waar het kind wel geplaatst kan worden. De school mag deze termijn één keer met maximaal vier weken verlengen. Verder blijft uw kind ingeschreven op een school totdat een andere school bereid is hem of haar in te schrijven. Kortom, de zorgplicht gaat in bij schriftelijke aanmelding op de nieuwe school.
dag | |
maandag | 8.30-14:15 |
dinsdag | 8.30-14:15 |
woensdag | 8.30-12.30 |
donderdag | 8.30-14:15 |
vrijdag | 8.30-14:15 |
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is wettelijk vastgesteld op 7520 uur. Leerlingen in de eerste vier leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uur les krijgen; in de laatste vier leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. Voor de invulling van de resterende 240 uur hebben scholen verschillende opties. De onderwijstijd op de Sint Bernardusschool is voor de onderbouw en bovenbouw gelijk, nl. 950 lesuren per schooljaar.
Herfstvakantie | 16 t/m 20 oktober 2023 |
Kerstvakantie | 25 december 2023 t/m 5 januari 2024 |
Voorjaarsvakantie | 19 t/m 23 februari 2024 |
Goede Vrijdag en Pasen | 29 maart en 1 april 2024 |
Meivakantie | 29 april t/m 8 mei 2024 |
Hemelvaart en extra vrije dag | 9 en 10 mei 2024 |
Tweede Pinksterdag | 20 mei 2024 |
Zomervakantie | 15 juli t/m 23 augustus 2024 |
Tijdens studiedagen of andere speciale momenten is uw kind soms ook vrij. In het schooljaar 2023-2024 gaat dat om de volgende dagen:
De leerplichtwet geeft een aantal redenen waarvoor leerlingen vrijstelling van school kunnen krijgen:
• ziekte van een leerling;
• het vervullen van plichten, voortkomend uit godsdienst of levensovertuiging, zoals eerste communie;
• andere gewichtige omstandigheden, zoals
– verhuizing naar een andere gemeente (max. 1 dag);
– het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad (max. 1 dag);
– bij ernstige ziekte van ouders of bloed- en aanverwanten tot en met de derde graad (duur in overleg met de directeur);
– bij overlijden van bloed- en aanverwanten tot en met de vierde graad (max. vier dagen);
– bij 25-, 40-, en 50-jarig ambtsjubileum en het 12 1/2-, 25-, 40-, 50- en 60-jarig huwelijksjubileum van ouders of grootouders (max. 1 dag);
– bij gezinsuitbreiding (max. 1 dag);
– bij extreem slechte weersomstandigheden;
– voor andere, naar het oordeel van de directeur, belangrijke redenen.
Aanvraag extra vakantiedagen:
Ieder kind heeft het recht om minimaal 10 aaneengesloten schooldagen per schooljaar met het gezin op vakantie te gaan. Soms kan dat niet in de schoolvakanties door de specifieke aard van het beroep van (één van) de ouders. Ouders kunnen dan eenmalig extra verlof aanvragen voor maximaal 10 aaneengesloten schooldagen.
Let op: dit wordt alleen toegekend als ouders seizoensgebonden werkzaamheden hebben met een piekdrukte in de vastgestelde vakantieperiodes. Door de piekdrukte is het onmogelijk om met het gezin in deze periodes op vakantie te gaan. Als u met uw gezin tijdens de andere reguliere schoolvakanties wél in de gelegenheid bent om op vakantie te gaan, wordt de aanvraag dus niet gehonoreerd.
Ouders moeten een voldoende onderbouwde werkgevers- of accountantsverklaring inleveren bij de directie van de school. Daarin moet staan dat een vakantie in de reguliere vakantieperiodes van 2 weken of meer leidt tot niet te overkomen bedrijfseconomische problemen. Alleen de verklaring dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is dus onvoldoende.
Voor verlof in de eerste twee weken na de zomervakantie mag geen toestemming worden gegeven.
Verlof kunt u twee weken van tevoren aanvragen bij de directeur van de school (calamiteiten uitgezonderd). Als een leerling zonder toestemming afwezig is, zal de directeur dit melden bij de leerplichtambtenaar. Een aanvraagformulier kunt u bij de directeur van de school halen of hier downloaden.
Willem Tellstraat 70
8162 ET Epe
telefoon:
(0578) 613 068
e-mail:
directie@stbernardusschool.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep