Uitgangspunt is dat leerlingen niet doubleren. Wel kunnen leerlingen een eigen leerlijn volgen binnen het leerstofjaarklassensysteem. Er kunnen zich echter situaties voordoen, waarbij in het belang van het kind doublure moet worden overwogen. Het komt ook voor dat ouders een verzoek tot doublure indienen. Het laten doubleren van een leerling is een besluit dat in overleg met ouders/verzorgers, groepsleerkracht, IB’er en directie wordt genomen. In alle gevallen staat steeds het belang van het kind voorop. We hanteren hierbij een protocol.
Criteria voor een extra kleuterjaar:
De geboortedatum: kleuters die vóór 1 januari 5/6 jaar worden en niet doorstromen naar de volgende groep, moeten goed onderzocht worden én er moet beschreven worden waarom extra kleutertijd nodig is;
Er is onvoldoende ontwikkeling op het gebied van:
– sociaal-emotioneel ontwikkeling
– cognitieve ontwikkeling
– motoriek
– werkhouding en concentratie
Criteria voor doublure in de groepen 3 t/m 8:
• Er is sprake van een aantoonbare achterstand van minimaal een half jaar op één of meer leergebieden (Cito-leerlingvolgsysteem).
• Er is sprake van een sociaal-emotionele achterstand.
• Er is een grote mate van zekerheid dat een doublure zal leiden tot verbetering.
Ononderbroken ontwikkelingslijn
Per leerjaar bieden we de leerlingen lesstof aan die past bij dat jaar. We verwachten dat alle leerlingen zich ontwikkelen langs een gemiddelde lijn. Als leerlingen hiervan afwijken, zoeken we naar een eigen leerlijn. Dit kan betekenen dat leerlingen versneld of vertraagd de leerstof verwerken. We bepreken dit altijd met de ouders/verzorgers. De school neemt uiteindelijk het besluit hierover.
We werken altijd om het beste in leerlingen naar boven te halen. Een leerling die versneld door de leerstof gaat, krijgt in principe eerst verdiepings- of verbredingsstof aangeboden. Dit staat op de weektaak of in een handelingsplan. Er is altijd sprake van een ononderbroken ontwikkelingslijn. Dat wil zeggen dat alle leerlingen verder leren in hun ontwikkeling. Meestal gaan ze hiervoor door naar een volgende groep. Soms doet een leerling drie schooljaren in twee jaar (versnelde doorstroming), soms doubleert een leerling in de groep (verlengde leertijd). Leerlingen die meer kunnen, krijgen extra stof aangeboden. Kijk voor meer informatie bij ‘Onderwijs op maat’.