Op de begane grond van ons gebouw is een grote open ruimte, de Borg. We delen deze ruimte met de peuteropvang van MAM’s kinderopvang. De ruimte wordt door de school gebruikt voor verschillende activiteiten waar publiek bij kan zijn. Zo wordt Kinderen voor Kinderen georganiseerd, waarbij we bijvoorbeeld toneelstukjes opvoeren, dansen laten zien, gedichtjes voordragen of playbacken. We gebruiken de Borg ook voor handvaardigheid, EHBO-lessen, oefenen van de musical, opening van projectweken, carnaval en lessen die horen bij de Kanjertraining. Na schooltijd wordt deze ruimte gebruikt door de BSO van MAM’s kinderen voor de kinderen tot 7 jaar.
Op de bovenverdieping hebben we een open lesruimte die we het Lab noemen. Deze ruimte gebruiken we met de verschillende groepen die boven zitten als samenwerkruimte, voor de Eureka-lessen en als we in circuits werken. Hier bevindt zich ook de bibliotheek van de school. Elke week helpen er ouders met het ruilen van boeken. Na schooltijd wordt deze ruimte gebruikt door de 7+ BSO van MAM’s kinderopvang.
Schoolplein
We zijn in het bezit van twee kleurrijke schoolpleinen waar we uiteraard erg trots op zijn. Het speelplein aan de Willem Tellstraat is bedoeld voor de onderbouw en peuteropvang van MAM’s kinderopvang. Het is een overzichtelijk plein met speeltoestellen die met name voor de jongere kinderen geschikt zijn. Het plein aan het Pastoor Somstraat is uitdagend voor kinderen van de midden- en bovenbouw en er kan naar hartenlust gespeeld worden. Onder schooltijd gebruiken we het plein voor bewegend leren: leren in combinatie met bewegen. U kunt hierbij denken aan springen op een getallenlijn, spelling oefenen met het Zweeds Renspel, etc. Na schooltijd maakt de BSO van MAM’s Kinderopvang gebruik van het plein. Het schoolplein is geen openbaar speelterrein na schooltijd. Tijdelijk is op het plein een ruimte gerealiseerd voor MAM’s kinderopvang voor de baby’s en dreumesen. In de toekomst hopen we samen met MAM’s in de school een Integraal Kind Centrum (IKC) te vormen.
De gezondheid van onze kinderen staat voorop. Kinderen moet rookvrij kunnen opgroeien. Met ingang van 1 januari 2021 is het verplicht een rookvrij schoolplein te hebben. De maatregel geldt voor basisscholen, middelbare scholen, mbo- en hbo-instellingen en universiteiten. Daarom is ook ons schoolplein rookvrij.
Lokalen
Alle lokalen zijn voorzien van middelen die we nodig hebben om op een afwisselende manier lessen te verzorgen die recht doen aan de behoeftes van alle kinderen. Elk lokaal beschikt over laptops en/of tablets voor de digitale verwerking van de lessen. Daarnaast hangt in alle lokalen een digitaal schoolbord. We hebben de onderbouwgroepen zoveel mogelijk bij elkaar gebracht in het gebouw. De lokalen zijn, door de rijke historie van het gebouw, wisselend van grootte. We proberen elk jaar de groep, de onderwijsbehoefte en de ruimte zoveel mogelijk bij elkaar te laten passen.
Speelzaal
De school heeft een eigen speelzaal. Deze is bedoeld voor de spellessen van de kleuters. Er is genoeg ruimte en er zijn allerlei materialen waarmee kinderen kunnen spelen en sporten. Momenteel is de ruimte in gebruik als extra leslokaal voor een zevende groep vanwege het huidige leerlingaantal. We maken daarom voor de spellessen van de groepen 1, 2 en 3 gebruik van het gymlokaal van de Van der Reijdenschool, dat op loopafstand van onze school ligt.
Orthotheek
De school heeft de beschikking over een orthotheek, waar extra materialen staan die we bij ons onderwijs gebruiken. U moet hierbij denken aan remediërend materiaal en oefenmateriaal voor meer- en minderbegaafde leerlingen. Alle leerkrachten maken hier gebruik van en de intern begeleider heeft een overzicht van de aanwezige materialen. Zij schaft in overleg met de leerkrachten nieuwe materialen aan. De school heeft voor de leerkrachten ook een bibliotheek met vakliteratuur.