Op onze school hanteren wij een ‘dyslexieprotocol’. Dit houdt in dat op vaste momenten in het jaar, vastgelegd in de toetskalender, extra meetmomenten zijn voor leerlingen in groep 4 tot en met 8 waarbij een risico is op dyslexie of waarbij dyslexie is vastgesteld. Doel van de protocollen is een zo goed mogelijke begeleiding van leerlingen met (dreigende) leesproblemen. De protocollen leggen duidelijk uit wat de oorzaken en gevolgen zijn van dyslexie. Ze geven een goed beeld van waar een kind met dyslexie tegenaan loopt en hoe een school daarop in kan spelen.
In de dagelijkse praktijk houdt dit in dat wij proberen om zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Hoe we dat doen?
Indien mogelijk creëren we extra lees- en spellingsmomenten.
De leerlingen krijgen een verlengde instructie.
De methodegebonden toetsen worden aan hen voorgelezen.
De Cito-toetsen worden bij deze kinderen digitaal afgenomen. De computer leest daarbij de toets voor.
Tevens maken we gebruik van pre-teaching. Boeken voor de vakken waar veel tekst in staat, gaan dan mee naar huis en worden thuis voorafgaand aan de les gelezen. Zo kan het kind de stof beter opnemen tijdens de les op school.
Wij maken ook gebruik van diverse computerprogramma’s waarmee de kinderen kunnen oefenen
Kurzweil: dyslexiesoftware voor leerlingen die extra ondersteuning nodig op het gebied van lezen en spelling.
Wat is er allemaal mogelijk met Kurzweil?
Kurzweil leest tekst die op het beeldscherm verschijnt, hardop voor. Door gebruik te maken van een tweekleurige cursor (voor de alinea of de zin en een meeleescursor op het uitgesproken woord) is de tekst makkelijk te volgen.
De leessnelheid kan worden aangepast.
Met Kurzweil kunnen ook teksten rechtstreeks van internet worden voorgelezen.
Naast de voorleesfunctie is het ook mogelijk om delen van teksten te markeren
Er kunnen notities (antwoorden) toegevoegd worden.
Het getypte werk kan direct voorgelezen worden zodat direct hoorbaar en dus controleerbaar is of dat wat geschreven moest worden ook daadwerkelijk geschreven is.
Stapsgewijs zullen we de aanwezige methodes op school inscannen en bewerken zodat de leerlingen die werken met Kurzweil het werk (deels) op de computer met behulp van Kurzweil kunnen maken.