Naar school gaan in 2019 en later vraagt een andere manier van onderwijs dan 10 jaar geleden. Om kinderen er goed op voor te bereiden als stabiele burger aan de maatschappij te kunnen deelnemen, moet ons onderwijs aangepast worden aan de toekomst. En dat is een lastige opgave. Want hoe ziet de toekomst eruit? Welke banen zijn er dan en welke vaardigheden moeten kinderen beheersen? Met deze vraagstukken zijn wij als team aan het werk. Wij zijn sinds vorig schooljaar gestart met een aantal nieuwe lesmethodes. Deze lesmethodes zijn meer gericht op ontdekkend en onderzoekend leren waarbij kinderen veel meer de regie hebben over hun eigen leerproces. Een andere manier van lesgeven vereist ook andere vaardigheden van de leerkracht. Leerkrachten scholen zich om ten aanzien van vernieuwend onderwijs gedegen keuzes te kunnen maken. Dit proces is niet van vandaag op morgen afgerond en vraagt ook het komende schooljaar onze aandacht.
Hoe halen we meer uit Snappet en hoe zetten we Blink optimaal in t.a.v. ontdekkend en onderzoekend leren? We hebben niet alleen door cursussen onze kennis uitgebreid, maar zijn ook bij scholen op bezoek geweest die hun onderwijs anders vormgeven en organiseren. Steeds hebben we daarbij onze visie als bril gebruikt om te kijken hoe het, met behoud van kwaliteit, anders kan. Meer gepersonaliseerd leren is voor ons niet hetzelfde als individueel leren. Leren is iets wat je samen met anderen doet. We willen verder kijken dan het leerjaar waarin een kind zit. We willen vooral kinderen die behoefte hebben aan eenzelfde instructie samen op laten gaan. Dat kan dus per vak anders zijn, maar zelfs binnen een vak verschillen.
Dit schooljaar willen we ook een verdiepingsslag maken op het gebied van eigenaarschap van kinderen t.a.v. hun leerontwikkeling. Hiervoor zullen we ons samen met Bazalt buigen over de mindset van kinderen (en onszelf). Verder willen we ons begrijpend lezen doorontwikkelen en ook daarbij denkt Bazalt met ons mee: wat hebben onze leerlingen nodig t.a.v. begrijpend lezen? Ook het muziekonderwijs op school zal een impuls krijgen. Leerkrachten zullen geschoold en gecoacht worden om meer uit de lessen muzische vorming te halen. Ten slotte willen we door de vorming van een groep 2/3 en verdieping van de samenwerking tussen MAM’s Kinderopvang en school in de onderbouw een verbeterslag maken in de overgang van peuters naar kleuters en van groep 2 naar groep 3.